Leads en Fitness Marketing: een korte uitleg

Hier op kantoor hebben we het regelmatig over leads.

“Hoeveel leads zijn er deze maand via de website binnengekomen?”

“Heb jij die lead van vorige week nog opgevolgd?”

“Ik heb hier een toffe lead voor je. Moet je zeker even bellen.”

Nu kan ik me voorstellen dat het voor een buitenstaander vreemd is om dit soort gesprekken te volgen. Als het al te volgen is.

Want waar gaat het nu over? Wat is een lead nou eigenlijk en wat kun je ermee?

Wat is een lead?

Als wij in de wereld van de sportscholen het over leads hebben, dan hebben we het over een kans.
Denk bijvoorbeeld aan een websitebezoeker die een tijdje op jouw website zit, maar uiteindelijk geen informatie opvraagt of gegevens achterlaat. Diegene heeft dus interesse in je bedrijf, anders zit hij niet op je website.

Er bestaat een grote kans dat deze persoon ook bij concullega’s op de website gaat kijken. Het is dus zaak dat jij je onderscheidt van die concullega’s en dat deze websitebezoeker uiteindelijk bij jou zijn gegevens achterlaat.

Wel of geen lead?

Omdat er zoveel verschillende definities zijn, laat ik aan de hand van drie voorbeelden zien wat wij verstaan onder leads:

✅ Iemand komt via een Instagram post op de website van jouw sportschool en leest een blog over fit de zomer in. Diegene is nog geen lid, maar toont wel interesse in jouw bedrijf. Dit is een lead.

❌ Wanneer een CrossFit school de website bezoekt van een sportschool die ook soortgelijke trainingen geven, is dit in onze ogen geen lead. We doen de aanname dat ze de concurrentie in de gaten houden. Het is een concurrent met vergelijkbare producten.

Iedere websitebezoeker krijgt op jouw website een pop-up te zien waarin ze een gratis healthcheck kunnen doen. Elke aanmelding is een lead.

verschillende soorten leads

De ene lead is de andere niet. Daarom maken wij onderscheid in leads. Bij iedere soort lead hoort een andere benadering en een ander plan van aanpak. Hier helpen we je uiteraard bij.

KOUDE LEAD

Een koude lead is iemand die je nog niet eerder ontmoet of gesproken hebt. Voor hem of haar ben je nog een onbekende. Daarom is het niet verstandig om direct met jouw diensten en producten op de proppen te komen. Dat moet je langzaam opbouwen.

warme LEAD

Een warme lead is al bekend met jou en met jouw diensten. Dit kan een koude lead zijn geweest. Iemand die je kennis hebt laten maken met het bedrijf en die nog steeds interesse toont.

Marketing Qualified Lead

Een Marketing Qualified Lead (MQL) is een mogelijk nieuwe klant, die concrete interesse heeft getoond in jouw organisatie of product. Deze MQL heeft bijvoorbeeld een gratis voedings- of trainingsschema gedownload.

We noemen deze lead marketing qualified, omdat we deze persoon vanuit marketing verder opvolgen. Door de lead regelmatig met nieuwe informatie te voeden wordt het op een gegeven moment een Sales Qualified Lead.

Sales Qualified Lead

Een Sales Qualified Lead (SQL) is ervan overtuigd dat jij een oplossing hebt voor zijn probleem. Deze lead staat op het punt om een beslissing te nemen. Nu is het moment om over te gaan tot verkoop. Je geeft de lead daarom voldoende redenen om voor jou te kiezen en niet voor de concurrent.

Leuk zo’n lead en nu?

Een lead is nog geen klant. Met andere woorden: een lead levert nog niets op.

Uiteindelijk is het doel om van iedere lead een betalend lid te maken. En als we er nog een schep bovenop doen, dan maken we van ieder betalend lid een ambassadeur. Iemand die nieuwe leads en klanten voor ons binnenhaalt, zoals vrienden en familie. Aan jou de taak om de lead op te volgen.

Geen idee hoe? We ondersteunen je graag in de opvolging van die klant. Dat doen we met een duidelijk draaiboek en trainingen.

Geef een reactie

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>